تاریخ انتشار : دوشنبه 30 آبان 1401 - 19:38
145 بازدید
کد خبر : 762

سرانه فضای مطالعه گیلان نیازمند توسعه است

سرانه فضای مطالعه گیلان نیازمند توسعه است

مدیر کل کتابخانه های عمومی گیلان با اشاره به اینکه سرانه فضای مطالعه گیلان کافی نیست ، گفت: گیلان با دارا بوده ۸۵ باب کتابخانه و ۲۸ هزار مترمربع فضای عمومی نیازمند توسعه و اصلاح زیرساخت های فرهنگی است.

یاسر تقوی در مراسم رونمایی از طرح سفیر دانایی در کتابخانه عمومی خیرساز واجارگاه در گفت و گو با خبرنگار رصدرودسر اظهار کرد: سفیر دانایی طرحی است که برای مخاطبین فعال کتابخانه ها ویژه کودکان و نوجوانان زیر ۱۲ سال تعریف شده و مخاطبین را در فعالیت های کتابخوانی درگیر می کند.

وی با اشاره به اینکه طرح سفیر دانایی دارای سه پله مختلف بوده که مخاطب به میزان فعالیتی که در دوره سه ماهه دارد یک پله ارتقا پیدا کرده و نهایتا با لوح طلایی که کسب می کند به عنوان کتابخوان برگزیده شهرستان یا ا ستان انتخاب شده و در جشن ملی سالیانه شرکت می کند که در آینده به عضویت رایگان کتابخانه ها در می آید، افزود:تلاش نهاد کتابخانه ها هویت بخشی به مخاطبینی است که کارت عضویت کتابخانه ها را دارا هستند تا بتوانندخیلی از خدمات فرهنگی و اجتماعی بهره مند شوند.

تقوی با تاکید بر لزوم توسعه طرح های مدون کتابخوانی برای همه گروه های سنی جامعه افزود: همراهی و همکاری مخاطبین با مجموعه کتابخانه ها ضروری است و یقینا کتابخانه ها بدون مخاطبین هویت خود را از دست خواهند داد.

مدیر کل کتابخانه های عمومی گیلان با اشاره به اینکه امروز طرح ناظر رفع محدودیت ها برای جذب مخاطب در لاهیجان افتتاح شد، تصریح کرد: بیش از دو هزار و ۷۰۰کتابخانه در کشور وجود دارد که نهاد کتابخانه ها سالانه تعداد قابل توجهی کتاب خریداری و به کتابخانه های سراسر کشور بر اساس درجه بندی ارسال می کند که ممکن است همه نسخه ها به همه کتابخانه ها نرسد که بر اساس این طرح کتاب های که مورد نیاز مخاطب بوده در مدت زمان کوتاهی توسط کتابخانه های همان شهرستان خریداری و جایگزین خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه وضعیت کتاب و مطالعه در جامعه امروزی قابل دفاع نیست ،افزود:از مسؤولین امر انتظار می رود پای کار آیند و مساله کتاب و کتابخوانی را جدی بگیرند چرا که هر جامعه ای که پیشرفت کرده از محصول کتاب استفاده کرده است.

تقوی با اشاره به فعالیت ۸۵ باب کتابخانه عمومی با فضای عمومی ۲۸ هزار مترمربع و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نسخه کتاب در سطح گیلان گفت:با توجه به پیشینه فرهنگی مردم گیلان این مقدار زیرساخت فضای کتابخانه ها کافی نبوده و نیازمند اصلاح و توسعه است تا امکان تزریق کتاب جدید داشته باشند.

وی با اشاره به مشکل سرانه فضای مطالعه در گیلان افزود:به دلیل مشکلات عدیده دولت لازم است تا خیرین کتابخانه ساز وارد میدان شده و به زیرساخت های فرهنگی جامعه کمک کنند.

انتهای پیام/

خبرنگار: منور شعبان پور

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.