تاریخ انتشار : شنبه 27 خرداد 1402 - 19:40
94 بازدید
کد خبر : 1246

دومین جشنواره ملی کج چینی در روستای خالجیر لنگرود برگزار شد

دومین جشنواره ملی کج چینی در روستای خالجیر لنگرود برگزار شد

دومین جشنواره ملی کج چینی و جشن ثبت جهانی نوغانداری با هدف احیا و توسعه صنعت نوغان در روستای خالجیر شلمان از شهرستان لنگرود برگزار شد.

به گزارش رصدرودسر،نوغانداری یک صنعت با سابقه و دیرینه در استان گیلان به ویژه در لنگرود و شهر شلمان است که کشاورزان با پرورش کرم ابریشم در کنار برنج و چای به اقتصاد خانواده خود کمک می کنند اما متاسفانه این صنعت مهم در سال های گذشته مورد بی مهری هایی قرار گرفته و این صنعت ارزشمند را با چالش هایی مواجه کرده است.

برگزاری دومین جشنواره ملی کج چینی برداشت پیله ابریشم و جشن ثبت جهانی نوغانداری و تولید سنتی ابریشم ایران در روستای خالجیر لنگرود با هدف کمک به احیا و توسعه این صنعت مهم در بین کشاورزان با حضور مسئولین کشوری،استانی و شهرستانی و حضور کشاورزان برگزار شد.

ایران رتبه هشتم پرورش نوغان در دنیا

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در این جشنواره به ظرفیت توسعه نوغانداری در کشور و کمک به اشتغال جوانان و اقتصاد جامعه اشاره کرد و گفت: ایران رتبه هشتم پرورش نوغان دنیا را دارد تلاش جهاد کشاورزی این است تا با گسترش نوغانداری در سطح کشور این فاصله را کاهش دهد.

وی با تاکید بر لزوم توجه به صنایع تبدیلی در حوزه های مختلف تولیدات کشاورزی از جمله نوغان و کمک به اشتغال جوانان و اقتصاد جامعه تصریح کرد: سال گذشته در نخستین جشنواره کج چینی لنگرود نمایشگاه محصولات آرایشی حاصل از نوغان در جریان برگزاری جشنواره وجود داشت و امسال این محصولات گسترده‌تر ارائه شده روشن است که پرورش کرم ابریشم و نوغانداری فقط محدود به تولید نخ نیست محصولات جانبی زیادتری می توان با کمک شرکت های دانش بنیان و علاقمندان در این حوزه تولید کرد که شاید ارزش اقتصادی آن بیشتر از پیله ابریشم شود.

حسین دماوندی نژاد با اشاره به اینکه در سال گذشته ۸ هزار و ۶۰۰ جعبه تخم نوغان تولید و توزیع شد،گفت:تولید تخم نوغان امسال به ۲۲ هزار جعبه تخم نوغان افزایش یافته است و سعی بر این است تا هر سال تولیدات داخلی را دوبرابر ‌کنیم.

گیلان بزرگترین تولیدکننده نوغان کشور

نماینده مردم لنگرود در مجلس نوغان را شناسنامه گیلان و لنگرود خواند و گفت:شلمان بیشترین تولید نوغان را در سطح استان و کشور دارد باید تلاش کنیم با احیای این محصول در کنار برنج و چای به درآمدهای اول و دوم مردمان زحمتکش منطقه تبدیل شود.

پرویز محمدنژاد با بیان اینکه متاسفانه در ادوار گذشته به علت بی مهری های صورت گرفته به شدت از تولید محصول ارزشمند نوغانداری در لنگرود دور شدیم،افزود:پرورش نوغان می تواند اثرات بسیار مثبتی در حوزه درآمد سرانه خانوارها و نیز اقتصاد کشور داشته باشد بنابراین نیاز است برای احیای این صنعت تلاش کنیم.

پیش بینی تولید بیش از ۴۰۰ تن پیله ابریشم در گیلان

مدیر سازمان تعاون روستایی گیلان با اشاره به اینکه امسال حدود ۱۴ هزار جعبه نوغان بین کشاورزان تولید شده است،گفت: پیش بینی می شود که امسال بیش از ۴۰۰ تن پیله ابریشم توسط نوغانداران ما در سطح استان گیلان تولید شود.

کیوان حسن پور لسکوکلایه با اشاره به اینکه تعاونی ها در مدیریت کنترل و بهبود قیمت محصولات کشاورزی برای افزایش ارزش افزوده روستائیان نقش موثری دارند،گفت:روز گذشته اتحادیه استان برای خرید واقعی نوغان در چهار نقطه از گیلان که دو حوزه در لنگرود،یک حوزه در شفت و یک حوزه در رشت است ورود کرده قیمت پیشنهادی ما ۲۵۰ هزار تومان است در حالیکه ۲۲۰ هزار تومان خرید می شده خوشبختانه استقبال خوبی از سوی نوغانداران برای قیمت پیشنهادی شده است.

پایان پیام/

خبرنگار:ثریا شعبان پور

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.