تاریخ انتشار : شنبه 29 بهمن 1401 - 18:01
104 بازدید
کد خبر : 1036

ثبت ملی و جهانی ابریشم در شهرستان لنگرود

ثبت ملی و جهانی ابریشم در شهرستان لنگرود

نماینده مردم شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون محصولات استراتژیک کشاورزی و صنایع وابسته در مجلس شورای اسلامی از ثبت ملی و جهانی صنعت ابریشم در آینده نزدیک در این شهرستان خبر داد و گفت:دومین جشنواره کچ چینی شلمان در ۱۱ اسفند ماه جاری برگزار می شود.

به گزارش رصدرودسر، پرویز محمد نژاد با اشاره به این موضوع که از دیرباز صنعت تولید ابریشم و درآمد حاصل از آن جزو کسب و کارها و مشاغل قدیم مردم استان گیلان به ویژه مردم شهرستان لنگرود و شهر شلمان بوده است،اظهار کرد : متاسفانه به دلیل عدم آگاهی و عدم توجه مسئولین در دوره های قبل این محصول استراتژیک به فراموشی سپرده شده و مردمی که از این طریق به امرار معاش می پرداختند از این منبع درآمدی محروم ماندند.

نوغانداری صنعت فراموش شده لنگرود

رئیس کمیته نوغان مجلس شورای اسلامی در تشریح این موضوع ادامه داد: آمار عددی این عدم توجه نشان می دهد از ۲۲۵ هزار جعبه نوغان که در سال‌های بین ۷۶ و ۷۷ در میان مردم تقسیم می شد و درآمد حاصل از آن که عدد قابل ملاحظه‌ای هم بود در سال های اخیر به ۱۵ هزار جعبه کاهش پیدا نموده است.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در ادامه اضافه نمود: به همین جهت تصمیم گرفته شد تا با وجود پتانسیل و زمینه کافی که در منطقه وجود دارد این محصول ارزشمند را که به نظر من سرآمد محصولات استراتژیک می باشد را احیاء نماییم. 

 عضو فراکسیون محصولات استراتژیک کشاورزی و صنایع وابسته در مجلس شورای اسلامی افزود: الحمدالله در ظرف دو سال گذشته با تشکیل جلسات متعدد با حضور وزیر جهاد کشاورزی و معاونین مربوطه ایشان در این وزارتخانه و با همراهی و حمایت وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاونین ایشان و همچنین با حمایت های مسئولین استانی و شهرستانی توانستیم با برگزاری اولین دوره جشن رویداد آیین کچ چینی در سال گذشته در شهر شلمان و ثبت ملی آن گام مهمی در این راستا برداریم.

برگزاری دومین جشنواره کچ چینی شلمان در ۱۱ اسفند جاری

وی ادامه داد: به دلیل استقبالی که مسئولین وزارتخانه ای، استانی و شهرستانی از مراسم سال قبل داشتند و همچنین با تشکیل جلسات متعدد ، تصمیم بر آن شد تا دومین دوره جشنواره رویداد آیین کچ چینی به همراه ثبت ملی و جهانی ابریشم را امسال در تاریخ ۱۱ اسفند با حمایت اداراتی همچون جهاد کشاورزی، محیط زیست و گردشگری در شهرستان لنگرود برپا نماییم.

این عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در تشریح قسمت های مختلف این جشنواره افزود: به جهت شناخت جایگاه ارزشمند این محصول سعی شده است تا با دعوت از متخصصین این امر و تشکیل جلسات متعدد سخنرانی و همچنین با برپایی غرفه های نمایشگاهی در حاشیه این جشن که می توان از آن به عنوان مهم ترین رویداد ملی و تاریخی استان گیلان و شهرستان لنگرود نام برد به تبیین این موضوع پرداخت.

محمد نژاد در قسمت دیگری از صحبت های خود به میهمانان دعوت شده به این جشنواره اشاره نمود و گفت: امسال قصد داریم تا در کنار دعوت از مقامات و مسئولین وزارتخانه های مرتبط و مسئولین استانی و شهرستانی از سفرای خارجی مرتبط با موضوع به جهت ملی و جهانی بودن آن دعوت بعمل آوریم.

وی ادامه داد: سعی ما بر این است ضمن ثبت این آیین در شهرستان و در راستای تبیین ارزش افزوده صنعت ابریشم، انشاالله در آینده نزدیک مقدمات تاسیس موسسه تحقیقات ابریشم را در شهر شلمان با مجموعه رشته های این حوزه و تشکیل کارگاه ها و دوره های آموزشی که مجوز آنها اخذ گردیده در دستور کار قرار دهیم.

نماینده مردم شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: انشاالله با تخصیص قطعه زمینی به مساحت ۱۷ هکتار در شهرستان لنگرود به جهت تولید نهال توت که از الزامات تولید محصول ابریشم می باشد و همچنین با تشکیل مجموعه اقدامات زنجیره وار این حوزه ارزش بتوانیم با تزریق درآمد حاصل از این صنعت در اقتصاد خانوار کشاورزان عزیز هم استانی و هم شهرستانی مان نقش موثری را ایفا نماییم.

انتهای پیام/

خبرنگار:ثریا شعبان پور

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.