تاریخ انتشار : یکشنبه 18 مهر 1400 - 14:16
233 بازدید
کد خبر : 21

چین، هند و روسیه اولویت‌های جدید تجاری ایران در دولت رئیسی/ ۲ راه‌‌حل برای مشکل تجارت با قفقاز

چین، هند و روسیه اولویت‌های جدید تجاری ایران در دولت رئیسی/ ۲ راه‌‌حل برای مشکل تجارت با قفقاز

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت با اشاره به برنامه توسعه صادرات ٣٥میلیارد دلاری از سوی دولت، خاطرنشان کرد: در این راستا بانک مرکزی، وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت همه در یک راستا به‌دنبال تحقق این امر هستند.

به گزارش رصدرودسر به نقل از تسنیم، علیرضا پیمان‌پاک در نشست خبری امروز در خصوص تحولات اخیر منطقه و مشکلات پیشِ‌روی صادرات اظهار داشت: در رویکرد وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت، پشتیبانی عملیاتی و توسعه صادرات از مهمترین مسایلی است که مدنظر داریم و در این راستا تعامل با تجار، تولیدکننده و صادرکننده و البته رسانه‌ها مورد توجه است.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور برنامه‌ای را به‌طور کلان درخصوص توسعه تجارت با کشورهای همسو با ایران مطرح کردند، گفت: انجام این برنامه به رونق تولید گره خورده است.

* در زمان حاضر کارخانه‌ها زیر ظرفیت در حال فعالیت هستند

رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: تورم این چند سال قدرت خرید مردم را کاهش داده است و در کوتاه‌مدت نمی‌توان با اتکا به بازار داخلی رونق جدی ایجاد کرد، بنابراین باید به‌دنبال توسعه صادرات باشیم.

پیمان‌پاک با تأکید به اینکه “باید به‌دنبال توسعه صادرات و افزایش منابع ارزی از طریق توسعه صادرات غیرنفتی باشیم، اضافه کرد: برنامه‌هایی برای تسهیل واردات مواد اولیه و نهاده‌هایی که برای تولید نیاز داریم، تعیین شده و برای کشورهای هدف اولویت‌بندی انجام شده است. برخی کشورها از جمله هند و چین اولویت اول ما هستند که دالان‌های تجاری برای آنها تعریف شده، کد کالاها و حجم کالاها و هر فاکتوری که لازم است تعیین شده است.

وی با بیان اینکه این کریدور اختصاصاً برای کشور روسیه نیز ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: الزامات لجستیکی، پولی و بانکی، توسعه بازارهای بین‌المللی، قراردادهای تجاری، اصلاح ساختار توسعه تجاری از جمله برنامه‌هایی است که پیگیری می‌کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اصلاح سازوکار مجموعه سازمان توسعه تجارت، ابراز کرد: برخی کشورها اولویت‌بندی شده‌اند که صادرات با آنها انجام دهیم و طی دو الی سه هفته آینده این برنامه نهایی خواهد شد و بر اساس آن مشخص می‌شود که در افق ۱۴۰۴ چه‌میزان صادرات به این کشورها خواهیم داشت.

پیمان‌پاک تصریح کرد: موضوع قفقاز هم اتفاق جدیدی نیست  و همیشه ایران در فصل سرما برای صادرات در این بخش مشکلاتی دارد. دو راه برای حل این مشکل در نظر گرفته‌ایم؛ نخستین راه این است که از مسیر جایگزین آذربایجان یعنی مسیر ارمنستان استفاده کنیم که ارمنستان نیز خود پیگیر باز شدن این راه است و برای تکمیل مسیر نیز ایران اعلام آمادگی کرده است.

وی با اعلام اینکه تا یک ماه آینده این مسیر درست می‌شود، ادامه داد: مسیر دوم مسیر دریایی و استفاده از کشتی است. با این دو مسیری که تعیین شده است کمک بزرگی به توسعه صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای cis و روسیه می‌شود.

وی افزود: همچنین با بانک‌های محلی کشورهای هدف نیز کار می‌کنیم که ال‌سی بر مبنای ارز کشور مقصد باز می‌شود و بانک مرکزی دولت قبل به این امر تمایل نداشت ولی در دولت جدید از این امر حمایت می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.