تاریخ انتشار : یکشنبه 7 خرداد 1402 - 22:34
86 بازدید
کد خبر : 1195

اشکورات رودسر بزرگترین تولیدکننده گل گاوزبان کشور است

اشکورات رودسر بزرگترین تولیدکننده گل گاوزبان کشور است

ارتفاعات کوهستانی «اشکورات» رودسر گیلان، با دارا بودن ۵۰۰هکتار مساحت زیرکشت و برداشت حدود ۲۲۰ تا ۲۵۰ تن گیاه دارویی گل گاو زبان ، قطب مهم تولید این محصول در کشور است.

به گزارش رصدرودسر،گیاهی است دو يا چند ساله كه بومي ارتفاعات جنگل هاي شمال ايران بوده و از ديرباز در ايران مورد استفاده دارويي قرار مي گرفته است.  این گیاه علفی پایا ،دارای اعضای پوشیده از تارهای نرم،ساقه راست یا به حالت خمیده و برگهای ساده با یک رگبرگ منحصر به فرد است، گلهای درشت و آبی مایل به بنفش رنگ آن در ماههای اردیبهشت تا شهريور به تعداد کم بر ساقه ظاهر می‌شود.

امروزه ثابت شده که محصولات حاصل از برگها و پودر این گیاه خاصیت ضد افسردگی دارد و باعث افزایش نشاط  روحی شده برای قلب مفید است ضمن اینکه برای سرماخوردگی و درمان برونشیت کاربردهای زیادی دارد.

برای توسعه کشت گل گاوزبان و شکوفایی این گیاه پر فایده راهکارهای زیادی وجود دارد و می تواند نقش موثری در اشتغالزایی و ارزآوری داشته باشد.

ایجاد شرکت های فرآوری و بسته بندی برای افزایش ارزش افزوده محصول، توسعه مکانیزاسیون در سطح باغات گل گاوزبان، افزایش سطح زیر کشت اقتصادی گل گاوزبان، ترغیب کشاورزان در استفاده از روش های نوین تحقیقاتی، بازاریابی مناسب داخلی و بین المللی برای گل گاوزبان، ایجاد بازارهای فروش پایدار، فعال و همچنین خرید تضمینی و شناخت کافی از نوع خاک و کود مناسب کاشت گل گاوزبان از مهمترین این راهکارها است.

مناطق رحيم آباد با داشتن اقلیم بسيار مناسب، بهشتی برای رویش گیاهان دارویی از جمله گل گاوزبان است و این صنعت پرسود به دلیل نبود بازار فروش مناسب و نداشتن صنایع فراوری، بخش عمده از این محصول بصورت فله ای و با نازلترین قیمت به فروش می رسد و کشاورزان رغبتی به تولید و فعالیت در این صنعت سودآور را ندارندبرداشت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در مراسم جشنواره ملی گل گاوزبان در روستای زیاز اشکورات با اشاره به رویکرد سازمان جهاد کشاورزی و استانداری گیلان در برگزاری جشنواره ها مطابق با شعار سال «رشد تولید و مهار تورم » اظهار کرد: جشنواره ها ریشه فرهنگی ،اقتصادی و اجتماعی دارد تلاش شده تا با برگزاری این نوع جشنواره ها پتانسیل های استان و تولید محصولاتی که در مناطق مختلف وجود دارد به جامعه معرفی بیشتری شود.

صالح محمدی اشکورات رودسر را پایتخت گل گاوزبان کشور خواند و گفت:مساحت سطح کشت گل گاوزبان در سطح کشور یک هزار و ۲۱۰ هکتار بوده که از این میزان ۹۳۷ هکتار آن در استان گیلان و بیش از ۵۰۰ هکتار آن در شهرستان رودسر کشت می شود که با تولید چهار هزار و ۴۹۰ تن محصول تر این گیاه دارویی بیش از سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ريال ارزآوری برای کشور داشته است.

اشتغالزایی از اهداف برگزاری جشنواره گل گاوزبان

فرماندار رودسر نیز در این مراسم با اشاره به استقبال بی نظیر مسافران و شهروندان از جشنواره ملی گل گاوزبان اظهار کرد:فراهم کردن چنین فضای با نشاط برای مردم حاصل همدلی و همراهی همه عوامل برگزاری جشنواره است.

محمدرضا شهاب زاده با اشاره به نقش جشنواره گل گاوزبان در کاهش مشکلات کشاورزان و تولیدکنندگان این محصول دارویی افزود:برگزاری این جشنواره فرصت مناسبی بود تا بتوانیم ظرفیت ها و توانمندی های شهرستان رودسر به ویژه منطقه اشکورات را به جامعه معرفی همچنین زمینه سرمایه گذاری و اشتغال و رونق اقتصادی منطقه بهتر فراهم شود.

پایان پیام/

خبرنگار:ثریا شعبان پور

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.