تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مهر 1401 - 20:21
131 بازدید
کد خبر : 720

لزوم استقرار ایستگاه ذخیره گاه ژنتیکی فندق در زیاز اشکور

لزوم استقرار ایستگاه ذخیره گاه ژنتیکی فندق در زیاز اشکور

استاندار گیلان با اشاره به اینکه فندق از میراث گرانبهای اشکورات رودسر است، گفت: باید ایستگاه ذخیره گاه ژنتیکی و مرکز تحقیقات فندق در زیاز اشکور مستقر شود.

به گزارش رصدرودسر،اسدالله عباسی در مراسم جشنواره ملی فندق در زیاز اشکور رحیم آباد با اشاره به اینکه فندق از میراث گرانبهای اشکورات رودسر است، اظهار کرد:گل گاوزبان و فندق اشکور نام و آوازه ملی و جهانی دارد یقیناٌ باید گل گاوزبان به نام اشکور ثبت ملی شود همانطور که سماموس رودسر ثبت ملی  و چادرشب قاسم آباد ثبت ملی و جهانی شد .

وی با اشاره به ثبت ملی شدن چای لاهیجان افزود:به زودی در روزهای آینده ماسوله گیلان ثبت جهانی خواهد شد همه باید تلاش و جدیت قدر داشته هایمان را بدانیم و برای آیندگان حفظ و پاسداری کنیم.

استاندار گیلان با تاکید بر لزوم مستقر شدن ایستگاه ذخیره گاه فندق در زیاز اشکور تصریح کرد: باید تلاش شود که با توجه به کیفیت و کمیت محصول فندق به ثبت ملی آن نیز توجه شود از اعتبارات سفر ریاست جمهوری برای بخش کشاورزی یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و برای بخش آّب و خاک یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده باید این اعتبارات در این مناطق به هدف اثبات کند تا مشکلات باغداران مرتفع و باغات فندق توسعه پیدا کند.

وی ایجاد تحول در کیفیت و کمیت فندق را از پیام های برگزاری جشنواره فندق برشمرد و افزود:اشکورات دارای ظرفیت های گردشگری، کشاورزی و دامداری بالایی است باید به شکرانه این نعمت خدادادی از این پتانسیل ها به نفع رفاه مردم به خوبی بهره مند شد.

عباسی با اشاره به اینکه امسال گیلان در تولید برنج به رقم همه کمبود بارش ها و خشکسالی ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش تولید وجود داشت، گفت:باید آئینی به پاس شکرانه این نعمت در سطح منطقه برگزار شود تا از زحمات کشاورزان قدردانی شود.

وی با اشاره به اینکه الگوی کشت استان گیلان باید بر اساس همین اعتبارات در نظر گرفته شود، افزود:کمیته امداد امسال ۸۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که باید بتواند در بخش های روستایی در حوزه توانمندی سازی کار کند.

استاندار گیلان با تاکید بر لزوم ایجاد بهره وری در ارزش زنجیره کشاورزی تصریح کرد: زنجیره  بسته بندی صنایع تبدیلی فندق باید در منطقه ایجاد شود که در این مسیر باید اصلاح فندق از مبدا و زنجیره ارزش بهره وری توجه شود و زنجیره ها به هم وصل شود.

وی با اشاره به دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل تبصره ۱۶ و ۱۸ برای تسهیلات از سفر دولت گفت: امسال نیز یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار وجود دارد که باید با پرداخت تسهیلات در حوزه گردشگری، تولید و فرآوری در اشکور سرمایه گذاری کرد و بخصوص اشکور را در بخش کشاورزی ساخت.

عباسی با اشاره به ضعف زیرساخت های اشکور مانند راه ها افزود: در هفته آینده اتفاقات خوبی در این حوزه رخ خواهد داد و ۲۵ کیلومتر از سیاه خلک تا آغوزبن کندسر با ۳۵ میلیارد تومان اعتبارات استانی و ۴۰ میلیارد تومان اعتبارات اداره راه آسفالت خواهد شد.

وی با اشاره به انتخاب روستای کشایه اشکور رحیم آباد به عنوان نخستین روستای بومگردی کشور گفت: انتخاب روستای کشایه به عنوان یک روستای بومگردی اقدام شایسته از سوی اداره کل میراث فرهنگی گیلان بوده که قابل ستایش است.

استاندار گیلان با اشاره به از سرگیری ساخت راه رحیم آباد به قزوین بیان کرد: متاسفانه در دولت گذشته ساخت این پروژه متوقف شده بود که در حال حاضر با توجه به نشست و مذاکرتی که با استانداران مازندران و قزوین انجام شده قرار است بزودی ساخت این پروژه از سرگرفته شود.

وی اساس و پایه اشکور را تمدن خواند و افزود: با توجه به طرح هایی که برای اشکور در نظر گرفته شده دیگر نباید گفت اشکور محروم باید از ظرفیت این منطقه به خوبی بهره گرفت و در سایه وحدت و همدلی اشکور متمدن را ساخت.

عباسی با اشاره به اینکه دولت همه توجه و تمرکز خود را برای خدمت به مردم متمرکز کرده است، تصریح کرد:رشد اقتصادی جمهوری اسلامی و در دست گرفتن معادلات و محاسبات دنیا باعث شده که دشمن برنتابد و دست به اغتشاشات زده است اما درخت تنومند انقلاب اسلامی محکم و استوار در کنار مردم ایستاده است.

انتهای پیام/

خبرنگار: منور شعبان پور

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.