تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مهر 1401 - 20:35
156 بازدید
کد خبر : 724

رودسر قطب تولید فندق کشور

رودسر قطب تولید فندق کشور

به گزارش رصدرودسر، علی‌اکبر کردی در مراسم جشنواره شکرانه برداشت فندق در زیاز اشکور با اشاره به اینکه شهرستان رودسر خواست‌گاه فندق کشور و قطب تولید این محصول باارزش است، اظهار کرد: سطح باغات شهرستان بیش از ۱۳ هزار هکتار بوده که این سطح شامل ۵۶ درصد باغات کشور و ۷۳ درصد باغات استان گیلان

به گزارش رصدرودسر، علی‌اکبر کردی در مراسم جشنواره شکرانه برداشت فندق در زیاز اشکور با اشاره به اینکه شهرستان رودسر خواست‌گاه فندق کشور و قطب تولید این محصول باارزش است، اظهار کرد: سطح باغات شهرستان بیش از ۱۳ هزار هکتار بوده که این سطح شامل ۵۶ درصد باغات کشور و ۷۳ درصد باغات استان گیلان است. 

وی با اشاره به اینکه بیش از هشت هزار و ۵۰۰ بهره‌بردار در باغات شهرستان رودسر فعالیت دارند، افزود: سالانه بیش از ۱۱ هزار تن تا ۱۵ هزار تن تولید محصول فندق در شهرستان است که بیش از یک هزار میلیارد تومان گردش مالی سالانه محصول فندق در شهرستان می‌باشد. 

مدیر جهاد کشاورزی رودسر با اشاره به اهمیت فندق، این محصول ارزشمند را در اشتغال و اقتصاد شهرستان تاثیرگذار خواند و تصریح کرذ: اُفت شدید قیمت فندق در سال اخیر ضمن کاهش قابل ملاحظه درآمد باغداران، موجب نارضایتی این قشر بزرگ و زحمتکش شده که انتظار می‌رود وزارت جهاد کشاورزی نسبت به منبع واردات مغز فندق از مبادی رسمی و غیررسمی اقدام نماید. 

وی با اشاره به قلع و قمع باغاتی با سوابق بیش از ۱۰ سال توسط اداره منابع طبیعی گفت: انتظار می‌رود در صورت اثبات‌ عدم مالکیت افراد، باغات مذکور به اشخاص واگذار شود و نباید فراموش کنیم که باغداران اشکور با کاشت درخت در اراضی شیب‌دار بهترین حافظ آب و خاک در این منطقه هستند. 

کردی، پرداخت تسهیلات در جهت توسعه مکانیزاسیون باغات را از ضروریات برای بهبود وضعیت باغداران خواند و افزود: واگذاری اراضی ملی حاشیه روستاها به اهالی منطقه به خصوص جوانان جویای کار بومی ضمن توسعه باغات در اراضی شیب‌دار، سبب جلوگیری از فرسایش خاک و افزایش تولید و اشتغالزایی خواهد شد. 

وی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی، خدمات ارزشمندی در حوزه انتقال آب و آبیاری قطره‌ای باغات ارائه کرده است، افزود: متاسفانه طی سال‌های اخیر، مسیر طولانی اخد مجوز برداشت آب از آب منطقه‌ای باعث کندی شدید آب‌رسانی به باغات شده که انتطار می‌رود بروکراسی‌های اداری در این زمینه حدف شود. 

مدیر جهاد کشاورزی رودسر با تاکید بر لزوم پرداخت تسهیلات سهل‌الوصول در جهت اصلاح و تجهیز باغات قدیمی و سنتی تصریح کرد: متاسفانه بخش زیادی از محصول فندق شهرستان رودسر به علت نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی به خارج از استان صادر و به نام استان مبدا بسته‌بندی می‌شود همچنین نرخ بالای تعرفه بیمه فندق، باعث شده تا باغداران رغبتی به بیمه نداشته باشند. 

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد باغات فندق فاقد سند مالکیت می‌باشند، گفت: ضرورت دارد در جهت هویت بخشی باغات فندق اقدامات موثری معمول گردد. 

کردی با اشاره به احداث دو سد خاکی شوئیل و لسبو در منطقه اشکور و نقش بسزای‌شان در توسعه باغات و افزایش چشمگیر این محصول ارزشمند در کشور بیان کرد: مطالعه و تحقیق بر روی برخی آفات فندق بخصوص سرخشکیدگی، گلسنگ و ارائه راهکار مناسب توسط مرکز تحقیقات و حمایت از تعاونی فندق‌کاران منطقه نقش بسزایی در پشتیبانی از باغداران منطقه خواهد داشت. 

وی با تاکید بر لزوم توجه به باغداران در راستای تولیدات بیشتر فندق افزود: می‌توان با تسهیل در شرایط صدور مجوز صنایع تبدیلی و فرآوری، کمک زیادی به اشتغال و توسعه باغات فندق منطقه کرد. 

انتهای پیام/

خبرنگار: ثریا شعبان پور

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.