تاریخ انتشار : جمعه 23 اردیبهشت 1401 - 10:41
152 بازدید
کد خبر : 294

اعتبار ۳۰۰ میلیاردی برای پروژه سد پلرود

اعتبار ۳۰۰ میلیاردی برای پروژه سد پلرود

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس با اشاره به اینکه اجرایی شدن پروژه ملی سد پلرود می تواند به دغدغه کشاورزان در حوزه تامین آب مورد نیازشان کمک کند، گفت: طبق برآورد صورت گرفته برای تکمیل سد پلرود به ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت که از سفر ریاست جمهوری به گیلان ۳۰۰ میلیارد تومان مصوب شده است.

حجت الاسلام محمد صفری ملک میان در گفت و گو با رصدرودسر،با اشاره به مدیریت جامع شهری و کمک به درآمد پایدار شهرداری ها و دهیاری ها اظهار کرد: با توجه به مشکلات سخت اقتصادی و مالی تامین منابع درآمدی یکی از دغدغه های مدیریت شهری و روستایی است.

وی با بیان اینکه طبق قانون خود شهرداری ها و دهیاری ها باید بتوانند به دنبال کسب درآمد پایدار باشند، افزود:مجلس یازدهم هم تلاش می کند تا از نظر قانون حمایت های خود را از مدیریت جامع شهری و روستایی داشته باشد.

عضو مجمع نمایندگان گیلان به مساله هجوم ریزگردها و گرد و خاک در کشور پرداخت و تصریح کرد: متاسفانه کشورهای زیادی درگیری این مساله هستند که ۸ کانون گرد و خاک در خارج کشور و دو کانون در داخل کشور قرار دارد که از صندوق ملی حدود دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و در بودجه امسال نیز ۳۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که عزم جدی تر دولت برای حل این معضل را می طلبد  زیرا در ماه های پیش رو بیشتر با این معضل زیست محیطی مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به بررسی طرح شفافیت قوای سه گانه گفت: این طرح مطالبه به حق مردم است هر چند شفافیت فقط به مجلس مربوط نمی شود بلکه باید تبدیل به یک قانون بکنیم امروز در جمهوری اسلامی هیچ نهادی مثل مجلس شفاف نیست تمام جلسات صحن علنی توسط خبرگزاری ها به فضای عمومی جامعه منعکس می شود ما چیز غیر شفافی در مجلس نداریم آن چیزی که تاکید می شود بحث شفافیت آرا است طرحی چند وقت پیش مطرح شد که همه نهادها در جمهوری اسلامی به شکل قانونی موظف باشند نسبت به این موضوع توجه داشته باشند.

صفری به افزایش قیمت اقلام استراتژیک و راهبردی در جامعه اشاره کرد و افزود: افزایش قیمت ها مانند بنزین در گذشته و قیمت نان و ماکارونی که امروز مطرح است متاسفانه در جامعه اثرات منفی خود را گذاشته دولت باید شفاف باشد و توضیح دهد چطوری شده که افزایش قیمت داریم خود مجلس خبر نداره که چطوری شده افزایش قیمت نان را داریم طرحی در صحن مجلس آماده شده ما منتظر هستیم که با تایید شورای نگهبان ابلاغ شود آن وقت دولت موظف است که هر تصمیم می گیرد مردم را شفاف کند.

حضور کمرنگ منابع طبیعی و اب منطقه ای در اجرای سد پلرود

وی با اشاره به بخش کشاورزی حوزه رودسر و املش بیان کرد:  رودسر و املش استقلال آبی دارد که مردم از منابع فقیر سنتی خودشان استفاده می کنند و در سال های اخیر هم متاسفانه هیچ برنامه ای در این شهرستان ها تاکنون اجرایی نشده است.

نماینده مردم رودسر و املش با اشاره به اینکه از ۵۴ رودخانه بزرگ استان گیلان تعداد ۱۸ رودخانه در حوزه فعالیتی من قرار دارد، افزود: در رودسر و املش حتی یک سر دهنه بتنی نیست و با یک سیلاب سردهنه ها نابود می شوند که باید همیشه در حال ترمیم باشند.

وی با اشاره به اینکه اجرایی شدن پروژه ملی سد پلرود می تواند به دغدغه کشاورزان در حوزه تامین آب مورد نیازشان کمک کند، گفت: طبق برآورد صورت گرفته برای تکمیل سد پلرود به ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت که از سفر ریاست جمهوری به گیلان ۳۰۰ میلیارد تومان مصوب شده اما مشکلی که هست پس از ۱۳ سال فعالیت اجرای این سد هنوز یک جاده جایگزین به اشکور دیده نشده و برای این جاده ۴۵۰ میلیارد تومان پیش بینی شده که به دلیل حضور کمرنگ منابع طبیعی و آب منطقه ای هنوز این طرح به سرانجام نرسیده که توجه و پیگری مدیریت کلان استان گیلان به این طرح را می طلبد.

اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان به سازمان چای

صفری با اشاره به مساله چای و حمایت از کشاورزان اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی برای سازمان چای در نظر گرفته شده است،گفت: تولید ۵۰ درصد برگ سبز چای در دو شهرستان رودسر و املش انجام می شود اما مساله بغرنج اینجاست که هنگام قیمت گذاری برگ سبز چای هیچ کدام از نمایندگان منطقه چای خیز حضور نداشتند تا دفاعی از چایکار شود متاسفانه قیمت یک کیلو برگ سبز چای با یک پفک نمکی برابری می کند.

وی معتقد است همین قیمت برگ سبز چای هم به چایکار تعلق نمی گیرد و ناظران کارخانه های چای تلاش می کنند که قیمت درجه دو را برای چای های تحویلی چایکاران در نظر بگیرند،افزود:با توجه به تورم جامعه قیمت تمام شده برای چایکار مقرون به صرفه نیست بنابراین از سرناچاری مجبور می شود که باغ خود را سرمایه داران غیربومی بفروشد.

بومیان اجازه ساخت و ساز ندارند

عضو هیئت رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی در مجلس با بحث حفظ یکپارچگی اراضی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در طرح بازنگری طرح هادی مردم بومی سودی نمی برند فرزند کشاورز نمی تواند برای ۳۰۰ متر تغییر کاربری بگیرد و مجبور می شود در شهر مستاجر شود اما سرمایه دار براحتی و هکتاری تغییر کاربری می گیرد باید بتوان نسخه ای پیچید که استان گیلان از سایر استان های به دلیل اقلیم خاص جدا شود.

وی با اشاره به کم توجهی به زیرساخت های راه های روستایی افزود: در حوزه راه شهرستان های رودسر و املش بسیار عقب است هر چند در سال گذشته چندین روستا کار آسفالت آن انجام شد تلاش می شود که امسال بر تعداد روستاه افزوده شود.

انتهای پیام/

خبرنگار: منور شعبان پور

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.