• تاریخ: دی ۲۸, ۱۳۹۴
  • شناسه خبر: 12397

با واکنش صحیح به کارنامه دانش آموزان موفقیت آنها را فراهم کنیم

ترابلی گفت:با واکنش صحیح والدین نسبت به کارنامه دانش آموزان شرایط موفقیت آنها را فراهم کنیم. ...

فرزانه ترابلی در گفت و گو با رصدرودسر با بیان اینکه مواجهه با کارنامه دغدغه اغلب خانواده ها و حتی خود دانش آموزان پس از فراغت از امتحانات است،اظهار کرد:نوع واکنش والدین می تواند موجبات تشویق و تلاش بیشتر دانش آموز برای جبران ضعف ها یا ایجاد تنفر نسبت به مطالعه و یادگیری را فراهم کند.
وی با اشاره به اینکه عدم مقایسه عملکرد فرزندان خود با یکدیگر و سایرین از شیوه های صحیح برخورد با آنان است،افزود: بهتر است والدین در خصوص عملکرد دوستان فرزند خود کنجکاوی نکنند و عملکرد سایرین را کانون توجه خود قرار ندهند.
کارشناس ارشد روان شناسی عمومی خاطر نشان کرد:معیار عملکرد در امتحانات نباید صرفاً محدود به بررسی معدل شود بلکه تک تک دروس و انضباط نیز می بایست مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به واکنش والدین نسبت به یک کارنامه موفق تصریح کرد:لازم است ضمن تبریک به فرزند خود و تهیه هدیه ای متناسب و صرف نظر از ارزش مادی آن با بهره گیری از تاثیر لبخند و نگاه رضایت خود را نسبت به دریافت کارنامه موفق به او منتقل نمایند.
ترابلی یادآوری تلاش های او را در جهت کسب موفقیت باعث افزایش اعتماد به نفس و تلاش های آینده وی موثر خواند و افزود:بیان مساعدت و همراهی والدین جهت دستیابی به موفقیت در کاهش اعتماد به نفس دانش آموز و کمرنگ جلوه دادن نقش خود او در موفقیت وی می شود.
وی بردباری و خویشتن داری والدینی که با کارنامه های ضعیف رو به رو می شوند را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: واکنش والدین و آنچه بر زبان جاری می سازند سرنوشت ساز بوده و بر سلامت روان فرزندان تاثیر خواهد گذاشت.
کارشناس ارشد روان شناسی با اشاره به پرهیز از رفتارهای مخربی مانند نفرین ،سرزنش ،تنبیه و بیان عدم موفقیت فرزند در حضور دیگران حتی اقوام متذکر شد: تحقیر دانش آموز ناموفق و استفاده از القاب منفی می تواند منجر به کاهش اعتماد به نفس ، فرار از تحصیل و مدرسه و ایجاد یاس و ناامیدی در وی شود.
وی تذکرات را در حدی که دانش آموز را متوجه کم کاری خود نماید و باعث ایجاد انگیزه جهت جبران کوتاهی های پیشین گردد را مفید خواند و افزود:رفتار والدین نباید به گونه ای باشد که اینگونه دانش آموزان احساس کنند به جهت عدم دریافت کارنامه موفق خانواده و محبت آنها را از دست داده اند بلکه باید باور توان جبران شکست و رسیدن به موفقیت در آنان تقویت شود.
ترابلی توجه به نقاط قوت کارنامه و دروس دارای نمرات بالاتر در افزایش اعتماد به نفس و ایجاد انگیزه جبران ضعف درسی دانش آموزان ضعیف موثر دانست و گفت: علاوه بر کوتاهی و کم کاری احتمالی فرزندان عوامل دیگری مانند شرایط نامساعد خانه،توانایی خود فرزند،اضطراب و کمبود اعتماد به نفس،عدم نظارت بر عملکرد او و عوامل محیطی مرتبط با مدرسه می تواند در ضعف دانش آموز تاثیرگذار باشد.
وی برنامه ریزی و نظارت بر اجرای برنامه های تعیین شده تا جبران عقب ماندگی و حاصل شدن نتیجه مورد نظر را دارای اهمیت خواند و یادآور شد:پیشرفت و دستیابی به موفقیت تنها در سایه اعتماد به نفس ،پشتکار و شخصیت سالم حاصل می شود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست